Dyskutując na temat przyszłości pracy zdalnej, w IMSA Search Global Partners nie możemy się powstrzymać od dokonania podziału na „strefy czasowe” – przed i po pandemii. To, co istniało przed koronawirusem, już nie istnieje. Rok 2020 wprowadził nas w nowy paradygmat. Pięć dni w biurze nie będzie już normą. Dla pracowników na całym świecie praca zdalna jest teraz nową normą i wraz z naszymi klientami zastanawiamy się, czy, kiedy i w jakim zakresie powróci praca w warunkach biurowych.
Zdalnie? W biurze? Podczas gdy Covid-19 wymusił radykalną zmianę z pracy biurowej na pracę zdalną, badania liderów firm sugerują, że model hybrydowy jest najbardziej prawdopodobną przyszłością. Według badania Harvard Business Review Analytic Services przeprowadzonego w maju 2020 r. wśród 1080 liderów biznesu na całym świecie 78% z nich spodziewa się wzrostu wymiaru pracy zdalnej po pandemii. W ankiecie McKinsey z listopada 2020 r. Przeprowadzonej wśród 800 dyrektorów korporacji na całym świecie 38% z nich spodziewa się, że pracownicy zdalni będą pracować dwa lub więcej dni w tygodniu poza biurem, w porównaniu z 22%, które stwierdziły, że sytuacja będzie taka jak przed pandemią.
Już w tej chwili firmy planują tę hybrydową nową normę. Kilka głośnych przykładów: Facebook planuje zatrudniać 50% pracowników pracujących zdalnie w ciągu najbliższych 5-10 lat. W J.P. Morgan pracownicy będą pracować w domu przez tydzień lub dwa tygodnie w miesiącu, lub dwa dni w tygodniu, w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Twitter, Microsoft i Shopify również planują częściową pracę z domu.
Dlaczego tak? Ponieważ to działa. 61% respondentów badania HBR Analytics Services Survey wskazało, że jakość pracy zdalnej była porównywalna lub wyższa niż pracy wykonywanej w warunkach biurowych. W innym badaniu HBR pracownicy umysłowi (grupa, której praca wymaga przetwarzania informacji), którzy zostali zbadani w 2013 r. oraz ponownie podczas pandemii w 2020 r., zgłosili, że spędzają dużo mniej czasu na spotkaniach, a wykorzystują go w większym natężeniu na interakcję z klientami.
Z punktu widzenia pracowników większość z nich czuje większą kontrolę nad swoim czasem i zadaniami i jest zadowolona z poprawy jakości życia. Ponadto, pracodawcy dostrzegają oszczędności wynikające z niższych kosztów podróży i spodziewają się oszczędności dzięki zmniejszonego wynajmu powierzchni biurowej.
Z pewnością sukces hybrydowego sposobu pracy zależy od narzędzi współpracy i platform, które umożliwiają współpracę asynchroniczną. Organizacje, które kładą nacisk na zwinne działanie, znajdują nowe sposoby pracy zdalnej, które zachowują korzyści płynące z bezpośredniej interakcji zespołowej, w szczególności idei, współtworzenia i rozwiązywania problemów na miejscu. Badanie Gallupa z września 2020 r. Wykazało, że pracownicy w zespołach zwinnych zamierzają odtwarzać rytuały, które budują zaufanie i maksymalizują skuteczność. W przypadku braku osobistej komunikacji i informacji zwrotnych, opieka mentorska i budowanie relacji wymagają szczególnego wysiłku, zwłaszcza ze strony kierownictwa.
Organizacje zwinne promują częste kontakty z klientami. Według Gallupa częstsza interakcja z klientem prowadzi do szybszych rozwiązań, co z kolei buduje więź emocjonalną i skutkuje większymi przychodami. Biorąc pod uwagę niepewne perspektywy gospodarcze, działanie w zwinnym etosie i zdolność do szybkiego dostosowywania się do zmian ma kluczowe znaczenie dla przyszłego sukcesu.
Chociaż istnieje duży optymizm, szczególnie wśród pracowników umysłowych i osób z wyższym wykształceniem, są pewne zawody, pewne funkcje i niektóre zadania, które lepiej sprawdzają się w pracy osobistej. Niektóre branże wymagają wykonywania czynności w określonym miejscu przy użyciu określonego sprzętu: badania laboratoryjne, procedury medyczne, produkcja i szkolenia. Onboarding, innowacyjne burze mózgów, mentoring i budowanie nowych relacji z klientami również wymagają bezpośredniego kontaktu. Co ważne, pracownicy tęsknią za kontaktami społecznymi.
Pełna treść artykułu: A Bright Future for the Remote Workplace